Hoe communiceer ik zakelijk?

kwantiteit

Zorg dat je zegt wat je te zeggen hebt maak je boodschap niet te lang en ook niet te kort. Als je langdradig bent haken mensen af omdat ze verveelt of desinteresse creëren. Ben je tekort dan maak je misschien wel geen indruk omdat je nodige informatie mist. Neem als voorbeeld de kapper als je een afsprak mist leg je niet uit waarom je zegt dat je een nieuwe afspraak wil maken.

kwalleit

Zorg ervoor dat je eerlijk bent en laat zien dat je het echt meent. Vertel dus niet een heel verhaal waarover je aan het eind zegt: “ik  weet het niet zeker het zal anders kunnen zijn’ dit heeft namelijk geen zin en is verspilling van je tijd.

Relevant

Wees relevant praat alleen over wat relevant is op dat moment. Begin niet over je thuis situatie als je een vergadering hebt over nieuwe winstmarges. Dit kan namelijk de relevantie van jou boodschap schaden. Zorg er dus voor dat je straight to the point bent

Stijl

Let op je stijl. Doe niet te hard je best om als iemand over te komen die je niet bent. Door bijvoorbeeld te moeilijke woorden, dubbelzinnige termen of vage formuleringen gaat gebruiken. Dat loopt uit tot een ongestructureerd gesprek. Wees lekker kort, bondig en begrijpelijk.